Uue haridussüsteemi planeerimine
ei tohiks alata administratiivsetest juhtimiseesmärkidest või professionaalse
pedagoogi hüpoteetilisele klassile seatud õppe-eesmärkidest. See ei tohiks alata
küsimusest „mida keegi peaks õppima?“, vaid peaks algama küsimusest „missuguste
asjade ja inimestega võivad õppijad tahta õppimise tarvis kokku puutuda?“.
"Koolideta ühiskond"
Illichi kuulsaim teos „Koolidetaühiskond“ („Deschooling society“) ilmus aastal 1971. See teos kritiseeris haridussüsteemi
näitel moderniseeruva maailma institutsioone. Illich nägi üha suuremas
bürokraatlikus masinavärgis globaalset allakäiku ning ohtu inimese sügavamale olemusele.
Probleem
Koolisüsteem ei suuda pakkuda
tõeliselt universaalset haridust. Veel enam, see poleks teostatav ka ükskõik
millises teistsuguses institutsioonis, mis meenutab tänast kooli. Abi pole
õpetajate suhtumise muutumisest või tehnoloogiast. Ainus võimalik lahendus on senise
institutsionaalse hariduse asendamine võrgustikega, mille kaudu igaüks saab
igal hetkel õppida, jagada, hoolida.
![]() |
Allikas: https://c2.staticflickr.com/ 2/1305/708984772_c02762e151.jpg |
Illich räägib ühiskonna
deinstutsionaliseerimisest kooli näitel, kuid on samavõrd kriitiline ka
meditsiinisüsteemi, tarbija-perekonna, parteide, sõjaväe, kiriku ja meedia
vastu. Need institutsioonid on inimeselt võtnud vastutuse. Nii nagu aetakse
segi hindeid ja haridust, kiputakse ka tervise asemel tegelema meditsiiniga
ning usu asemel religiooniga. Illich püüab oma esseedes näidata, et väärtuste institutsionaliseerumine
viib füüsilise reostuse, sotsiaalse kihistumise ning psühholoogilise
võimetuseni. Neid kolme probleemi nimetab ta ka moderniseeritud kannatusteks
või globaalseks allakäiguks.
Illichi kriitika lähtub vastuolust
inimese olemuse ja tänapäevaste institutsioonide olemuse vahel. Ta ütleb, et „koolitatud“
pole ainult haridus, vaid kogu sotsiaalne reaalsus. Institutsionaliseerumine on
tihti moderniseerimise sünonüüm, kuid näiteks Mehhikos tõi 60ndatel kaasa sotsiaalse
ja kultuurilise kriisi. Kui varem oli normaalne sündida ja surra kodus, siis
nüüd on see märk vaesusest või erilisest privileegist. Surm ja suremine on institutsionaliseeritud,
spetsialistide kontrolli all. Sellised muutused loovad sotsiaalseid standardeid
ja kihistumist ning kui 70ndate aastate Mehhikos olid vaesed need, kel oli
vähem kui kolm aastat haridust, siis samal ajal New Yorkis need, kel haridust
vähem kui 12 aastat.
Illich ütleb, et koolisüsteemi
ohvriteks on nii õpilased kui ka õpetajad. Kõik on pidevas pinges ning
süüdistavad probleemides vähest raha, aega või õpikeskkonda. Samas saavad kõik
inimesed pidevalt uusi teadmisi, õpivad uusi oskusi ka väljaspool kooli. Veel
enam, Illich väidab, et on palju valdkondi, kus koolis õpitu on koolivälise
kõrval tühine. Institutsionaalne haridus peab õpetamist õppimiseks ning peab
end seetõttu tegelikust kasulikumaks.
Lahendus
Illich ei jäänud siiski probleemi
kirjeldamise ja globaliseerumise kriitika juurde, vaid esitas ka positiivse
programmi. Informaalse õppimise suur hulk aitas tal jõuda seisukohani, et
hariduse ümberpööramine on võimalik. Ta nägi ka oma kaasaegses maailmas tarbijakesksest
ühiskonnast kaugenemise tendentse.
Illichi arvates peaks haridus
põhinema enesemotivatsioonil. Ta arvas, et saab loobuda hierarhilisest
õpetaja-õpilase suhtest. Oma tekstis kasutas ta mõistet lehter (funnel), mis iseloomustas kooli mõju
õppimise kujundamisel. Kõik, mis lehtrist (õpetajast) läbi ei lähe, pole kooli
arvates haridus.
Kui haridussüsteemid teenivad
Illichi arvates igas ühiskonnas mõne ühiskondliku klassi, võimu või
turumajanduse huve, siis uus süsteem ehitama silla, mis ei viiks nende
institutsioonideni. Koolisüsteem, olenemata riigist, kultuurist, õpetajate
ideoloogiast või pädevusest, oli aga ikka ainult tööriist.
Heal haridussüsteemil võiks
Illichi arvates olla kolm eesmärki:
- see peaks olema kõigile soovijatele igal hetkel kättesaadav;
- see peaks võimaldama igal soovijal oma teadmisi õppida soovijatega jagada;
- see peaks andma igale soovijale võimaluse probleemi tõstatada ja end kuuldavaks teha.
Hea haridussüsteem ei tohiks Illichi arvates ühtki õppekava peale
suruda ega pinnapealsusega (diplomid, hinded) diskrimineerida. Illichi jaoks
olid olulised sõnavabadus, koosviibimisvabadus ja meediavabadus.
Illich kirjeldab nelja võimalikku juurdepääsuteed õppimisele:
- õpivahendite ja -protsesside avalik kättesaadavus (nt raamatukogudes, laboratooriumides, muuseumides, teatrites, kuid ka töökohtadel, lennujaamades jm);
- oskuste vahetamine, üksteiselt õppimine;
- võrgustiku kaudu õpingukaaslaste leidmine;
- haridustöötajate ja õppimisvõimaluste andmebaas.
Illich ei räägi pelgalt haridusest, vaid pidevalt on fookuses inimene kui süsteemi klient, ohver ja produkt. Illich ütleb, et inimene, keda kool kliendina vajab pole motiveeritud ega piisavalt iseseisev, et ise areneda.
Kasutatud kirjandus
Illich, Ivan 1971. Deschooling Society. http://www.davidtinapple.com/illich/1970_deschooling.html
No comments:
Post a Comment